Genel Bilgiler
TUSAŞ TF-X veya TAI TF-X, TUSAŞ tarafından şekillendirilen Türkiye'nin 2020'li yıllarda seri üretim aşamasına getirmeyi planladığı jet eğitim uçağı ve muharip uçak tasarım ve üretim projesidir.
Savunma Sanayii İcra Komitesi’nin 15 Aralık 2010 tarihindeki toplantısında; Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın 2020’li yıllardan sonraki jet eğitim uçağı ve savaş uçağı ihtiyacının ulusal olanaklarla geliştirilme projesi olarak ilk aşamada kavramsal tasarım yapılması için TUSAŞ ile sözleşme görüşmelerine başlanmasına karar verilmiştir.
5. Nesil savaş uçakları sınıfında, sahip olacağı aviyoniklerle ve radar dalgalarını sönümleme özelliğine sahip kompozit malzemelerden üretilecek, radarda düşük görünürlüklü bir gövde tasarımına sahip olması amaçlanan TF-X olarak adlandırılan uçağın 2011 yılı itibariyle TUSAŞ tarafından kavramsal tasarım aşaması başlatılmış olup kavramsal tasarım çalışmalarının 2013 yılı içerisinde tamamlanması hedeflenmektedir.
Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak ihtiyacına yönelik olarak;
HvKK harekât ihtiyaçlarının belirlenmesi,
Gereksinimlerin analizi çalışmaları ve bunları karşılayan
Uçağın ve sistemlerinin kavramsal tasarımı,
Milli imkân ve kabiliyetler ile yapılabilirliğin araştırılması ve
Uluslararası işbirliği modelleri
başlıklarında çalışılacaktır.
Proje tasarımı ve simülasyonları konusunda İsveçli uçak üreticisi SAAB Havacılık ile teknik bilgi ortaklığında bulunulacak ve geliştirilecek uçağın hangi gereksinimleri karşılayacağının tespiti için SAAB şirketinin kullandığı FLAMES Development Suite yazılımı kullanılacaktır. Uçağın maliyetinin 10 milyar dolar olması beklenmektedir. Uçağın yapımı konusunda İsveçli SAAB şirketi ile ortaklık imzalanmıştır.
2023'te ilk uçuş
TAİ'nin Milli Savaş Uçağı'nın ilk uçuşu ve projenin sonraki hedef safhalarını belirlediği sunumda FX-1 uçağı için 2013 ile 2023 yılları arası sistem geliştirme ve gösterim hedeflerinde tamamlanacağı belirtiliyor. Bu yıllar arasında konsept kararının verileceği ve 2023'ye kadar da teknolojik gelişimin sağlanacağı vurgulanıyor. Uçağın 2023'te ilk kez Türkiye semalarında uçması hedefleniyor.Testlerin tahminen 2 yıl sürmesi bekleniyor.
F-16'ların yerini alacak
İnsansız Hava Aracı ANKA, eğitim uçağı Hürkuş derken Türkiye'nin gelecek 10 yıldaki en önemli havacılık projesi 'Milli Muharip Uçak' olacak. Bu uçağın, Hava Kuvvetleri'nde 1988'den bu yana kullanılan F-16'ların yerini alması planlanıyor. Radara yakalanmayacak olan uçağın tasarımında bu nedenle silahların gövde içinde taşınması tercih edildi.
Tasarımı
Uçak gövdesi
Hüseyin Yağcı, TF-X programının TUSAŞ'ın üç kavramsal tasarımında görselleştirilen şimdiye kadar düşük radar kesit yoğunluğu, iç silah koyları ve süperseyir yeteneği için optimize edilmiş bir tasarımda olduğunu ifade etmiştir; bunlar beşinci nesil savaş uçağı ile ilgili özelliklerdir. TAI'nin Gelişmiş Karbon Kompozit gövde tesisi, Lockheed Martin'in Müşterek Taarruz Uçağına (F-35) gövde üretmek için hazırlanmıştır. Türk Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ayrıca TF-X gövdesi için yeni bir hafif karbon kompozit termoplastik gelişimi için bir ihale yayınladı.
Radar ve algılayıcılar
ASELSAN, şu anda TF-X programı için galyum nitrür (GaN) teknolojisini kullanacak son derece gelişmiş bir AESA radarı geliştiriyor.
Aviyonik ve donanımı
TF-X'e şifreli veri ağı bağlantıları aracılığıyla İHA'larda olan (büyük olasılıkla TAI Anka) linkten entegre edilecektir.
İtki
Türkiye Başbakanı Ahmet Davutoğlu, TF-X'in ikiz motorlu bir savaş uçağı olacağını, 8 Ocak 2015 tarihinde açıkladı. Türk Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM), Türk Silahlı Kuvvetleri için ihale kurumu, şu üç motor üreticisi için niyet mektubu yazmıştır: General Electric, Pratt & Whitney ve Eurojet Turbo.
20 Ocak 2015 tarihinde, Türkiye, Eurofighter Typhoon'da kullanılan EJ200 motor üreticisi Eurojet ile bir mutabakat anlaşması olduğunu açıkladı. Duyuruda EJ200'ün bir türevinin TF-X programında kullanılacağı belirtildi. İki şirket ayrıca işbirliği ile motor kontrol yazılım sistemleri ve motor bakım izleme sistemleri gelişecektir. Türkiye'nin seçimi süperseyir yeteneğini kullanmak için EJ200'de TUSAŞ niyetini açıklamaktadır.
Yorumlar
HEM EKONOMİK HEM ASKERİ AÇIDAN BÜYÜK AVANTAJ
Günümüzde savaş uçaklarının etkin rolü inkar edilemez.Hava kuvvetleri güçlü olmayan bir ordunun yapabilecekleri kısıtlıdır ve saldırılara açık konumdadır.Hava kuvvetlerinin kuşkusuz en büyük gücünü yüksek manevra ve atış kabiliyetine sahip savaş uçakları oluşturur.Savaş uçaklarını kendi üreten bi ülke için sadece askeri üstünlük sağlanmaz ayrıca ekonomik açıdan da büyük üstünlük sağlanır.Eminim içinizden bilmeyen yoktur şuanda TSK nın elindeki F16'lar ABD tarafından üretiliyor ve zamanında çok çok yüksek fiyatlara alınmış.Paran varsa ben 10 F16 alayım olayıda yok! Amerikan parlemantosu onaylayacakta bazı prosedürler tamamlanacakta anlayacağınız olabildiğince zorlu bi süreç.Zaten istemediklerinde de satmıyorlar.Hadi onuda geçtim yazılımı ellerinde isteklerini yapabilirler isteseler bu onlar için hiç zor değil!Bu sebeblerle yerli savaş uçağı hareketini oldukça doğru buluyorum.Aklınıza yine yabancılarla ortaklığın olduğu gelebilir..Şöyle düşünün onlarda bu çalışmalar kaç sene öncesinden başladı.Bizim 9-10 senede sıfırdan o bilgilere test verilerine ulaşmamız bu seviyelere çıkmamız zor.O yüzden köprüyü bi kez geçelim sonra tekrar dayı demeyiz
F-16'ların yerini alacak
İnsansız Hava Aracı ANKA, eğitim uçağı Hürkuş derken Türkiye'nin gelecek 10 yıldaki en önemli havacılık projesi 'Milli Muharip Uçak' olacak. Bu uçağın, Hava Kuvvetleri'nde 1988'den bu yana kullanılan F-16'ların yerini alması planlanıyor. Radara yakalanmayacak olan uçağın tasarımında bu nedenle silahların gövde içinde taşınması tercih edildi.
Tasarımı
Uçak gövdesi
Hüseyin Yağcı, TF-X programının TUSAŞ'ın üç kavramsal tasarımında görselleştirilen şimdiye kadar düşük radar kesit yoğunluğu, iç silah koyları ve süperseyir yeteneği için optimize edilmiş bir tasarımda olduğunu ifade etmiştir; bunlar beşinci nesil savaş uçağı ile ilgili özelliklerdir. TAI'nin Gelişmiş Karbon Kompozit gövde tesisi, Lockheed Martin'in Müşterek Taarruz Uçağına (F-35) gövde üretmek için hazırlanmıştır. Türk Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ayrıca TF-X gövdesi için yeni bir hafif karbon kompozit termoplastik gelişimi için bir ihale yayınladı.
Radar ve algılayıcılar
ASELSAN, şu anda TF-X programı için galyum nitrür (GaN) teknolojisini kullanacak son derece gelişmiş bir AESA radarı geliştiriyor.
Aviyonik ve donanımı
TF-X'e şifreli veri ağı bağlantıları aracılığıyla İHA'larda olan (büyük olasılıkla TAI Anka) linkten entegre edilecektir.
İtki
Türkiye Başbakanı Ahmet Davutoğlu, TF-X'in ikiz motorlu bir savaş uçağı olacağını, 8 Ocak 2015 tarihinde açıkladı. Türk Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM), Türk Silahlı Kuvvetleri için ihale kurumu, şu üç motor üreticisi için niyet mektubu yazmıştır: General Electric, Pratt & Whitney ve Eurojet Turbo.
20 Ocak 2015 tarihinde, Türkiye, Eurofighter Typhoon'da kullanılan EJ200 motor üreticisi Eurojet ile bir mutabakat anlaşması olduğunu açıkladı. Duyuruda EJ200'ün bir türevinin TF-X programında kullanılacağı belirtildi. İki şirket ayrıca işbirliği ile motor kontrol yazılım sistemleri ve motor bakım izleme sistemleri gelişecektir. Türkiye'nin seçimi süperseyir yeteneğini kullanmak için EJ200'de TUSAŞ niyetini açıklamaktadır.
Yorumlar
HEM EKONOMİK HEM ASKERİ AÇIDAN BÜYÜK AVANTAJ
Günümüzde savaş uçaklarının etkin rolü inkar edilemez.Hava kuvvetleri güçlü olmayan bir ordunun yapabilecekleri kısıtlıdır ve saldırılara açık konumdadır.Hava kuvvetlerinin kuşkusuz en büyük gücünü yüksek manevra ve atış kabiliyetine sahip savaş uçakları oluşturur.Savaş uçaklarını kendi üreten bi ülke için sadece askeri üstünlük sağlanmaz ayrıca ekonomik açıdan da büyük üstünlük sağlanır.Eminim içinizden bilmeyen yoktur şuanda TSK nın elindeki F16'lar ABD tarafından üretiliyor ve zamanında çok çok yüksek fiyatlara alınmış.Paran varsa ben 10 F16 alayım olayıda yok! Amerikan parlemantosu onaylayacakta bazı prosedürler tamamlanacakta anlayacağınız olabildiğince zorlu bi süreç.Zaten istemediklerinde de satmıyorlar.Hadi onuda geçtim yazılımı ellerinde isteklerini yapabilirler isteseler bu onlar için hiç zor değil!Bu sebeblerle yerli savaş uçağı hareketini oldukça doğru buluyorum.Aklınıza yine yabancılarla ortaklığın olduğu gelebilir..Şöyle düşünün onlarda bu çalışmalar kaç sene öncesinden başladı.Bizim 9-10 senede sıfırdan o bilgilere test verilerine ulaşmamız bu seviyelere çıkmamız zor.O yüzden köprüyü bi kez geçelim sonra tekrar dayı demeyiz
Hiç yorum yok:
Write komentar